پژو پارس یکی از خودرو های بسیار محبوب ایران خودرو می باشد که از سال ۱۳۷۹ تولید آن در کشور ما آغاز شده است. این خودرو که اصالتا خودرویی فرانسوی است https://www.peugeot.com/en/ با الهام از پژو ۴۰۶ و بر روی پلتفرم پژو ۴۰۵ ساخته شده است و به عنوان فیس لیفتی برای پژو ۴۰۵ محسوب می شود.
پژو پارس تا اوایل سال ۱۳۸۲با نام پرشیا شناخته می شد اما بعد ها کارخانه ایران خودرو نام این خودرو را به پارس تغییر داد با این وجود هنوز در بازار این خودرو به نام پرشیا شهرت دارد.
پژو پارس با موتور های بسیار مختلفی در بازار وجود دارد، پژو پارس این روزها در قالب دو تیپ با نامهای پارس سال (با پیشرانه ۱٫ ۸ لیتری XU7) و پارس LX (با پیشرانه ۱٫ ۶ لیتری TU5) به مشتریان تحویل داده میشود که هر دو تیپ علیرغم شباهتهای فنی و افت کیفیت در طی چند سال اخیر، از شرایط مناسبی در بازار فروش برخوردارند.
انواع مدلهای پژو پارس
از لحاظ طراحی داخلی پژو پارس باید گفت که ایران خودرو از سال ۱۳۹۳ تصمیم به تولید این خودرو با داشبورد جدید گرفت تا از کهنگی و قدیمی بودن این خودرو قدری بکاهد و خودروهای تولیدی از سال ۹۳ تاکنون با نام پژو پارس داشبورد جدید در بازار شناخته میشوند، که در ادامه به بررسی مدلهای مختلف این خودرو میپردازیم.
- پژو پارس LX
- پژو پارس ELX
- https://boogh.ir/category/524
- پژو پارس ELX با موتور XUM
- پژو پارس اتوماتیک
- https://boogh.ir/category/521
- پژو پارس دو گانه سوز
- پژو پارس سال
- https://boogh.ir/category/523
طراحی پژو پارس سال
زمانی که پژو پارس به عنوان نسخه فیس لیفت شده ۴۰۵ به بازار عرضه شد، همه متفق القول موافق بودیم که حاصل کار عالی از آب درآمده و حالا پژو ۴۰۵ قدیمی و خسته یک لِوِل زیباتر و جذابتر از قبل شده است. درواقع الهام گرفتن از طراحی زیبای پژو ۴۰۶ در کنار پرهیز از ابتکارات عجیب و غریب و غیر اصولی (نظیر آنچه در زانتیا ۲ و ۲۰۶ صندوقدار شاهد بودیم)، باعث شد که پروژه تغییر چهره این محصول بر خلاف بسیاری از مدلهای وطنی کمنقص از کار درآید. حالا چراغهای کشیده جلو، کاپوت و صندوق متفاوت و حتی ریزهکاریهایی مثل زه کناری پهنتر و آینههای جانبی و قالپاقهای جدید، همگی نشان از پیشرفت نسبت به مدل قبلی داشتند و در آن زمان تنها مشکل در اختلاف قیمت غیر منطقی میان پارس با ۴۰۵ خلاصه میشد؛ در واقع برای خیلی افراد پرداخت حدود ۵۰ درصد پول بیشتر برای خودرویی با ویژگیهای فنی، کابین و حتی بسیاری از قطعات بدنه یکسان با ۴۰۵ توجیه منتطقی و اقتصادی نداشت. حال بماند که بواسطه بسته بودن بازار خودرو در آن دوره، بسیاری از سر اجبار و بدلیل عدم تنوع، به این اختلاف قیمت بی رحمانه تن دادند اما در گذر زمان این اختلاف قیمت وحشتناک میان پارس و ۴۰۵ کاهش یافت و به عدد معقول تری رسید.
پارس سال در طول این سالها پیشرفت چندانی در زمینه امکانات نداشته و با اینکه نسخه فعلی از برخی جهات نسبت به نمونههای اولیه کاملتر شده اما در قیاس با جهش تکنولوژی جهانی در سالهای اخیر به نوعی پسرفت کرده است. از جمله امکانات رفاهی و ایمنی پارس میتوان به مواردی نظیر چراغهای مه شکن، آینههای جانبی برقی با راهنما، کلیدهای کنترلی روی فرمان، قفل میکروسوئیچی دربها، تهویه مطبوع اتوماتیک، شیشهبالابرهای برقی، ایموبلایزر، دماسنج، بازکن درب صندوق عقب از داخل، ترمز ضد قفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD و دو کیسه هوا اشاره کرد.
مشخصات فنی | سال | LX | اتوماتیک | پژو پارس دوگانه |
وزن (Kg) | ۱۱۶۵ | ۱۱۶۵ | ۱۲۱۴ | 1248 |
طول (mm) | ۴۴۹۸ | ۴۴۹۸ | ۴۴۹۸ | ۴۴۹۸ |
عرض (mm) | ۱۷۰۴ | ۱۷۰۴ | ۱۷۰۴ | ۱۷۰۴ |
ارتفاع (mm) | ۱۴۱۰ | ۱۴۱۰ | ۱۴۱۰ | ۱۴۱۰ |
پیشرانه | ۴ سیلندر L3 | ۴ سیلندر TU5 | ۴ سیلندر TU5 | ۴ سیلندر L3 |
حجم موتور (لیتر) | ۱٫ ۸ | ۱٫ ۶ | ۱٫ ۶ | ۱٫ ۸ |
گشتاور (نیوتن متر) | ۱۵۳ | ۱۴۲ | ۱۴۲ | ۱۵۳ |
گیربکس | ۵ دنده دستی | ۵ دنده دستی | ۴ دنده اتومات | ۵ دنده دستی |
قدرت (اسب بخار) | ۱۰۰ | ۱۰۸ | ۱۰۵ | ۱۰۰ |
شتاب ۰ تا ۱۰۰ KM | ۱۱ | ۱۳٫ ۲ | ۱۵ | ۱۳٫ ۸ |
سرعت Km/h | ۱۹۰ | ۱۹۰ | ۱۸۰ | ۱۹۰ |
مصرف ترکیبی در ۱۰۰ KM | ۹٫ ۱ | ۷٫ ۵ | ۸٫ ۱۵ | ۹٫ ۱ (بنزین) ۹/۶۹ (گاز) |
حجم باک (لیتر) | ۶۶ | ۶۶ | ۶۶ | ۶۶ (بنزین)-۷۵ (گاز) |
سنسور عقب | دارد | دارد | دارد | دارد |
ترمز ضد قفل ABS | دارد | دارد | دارد | دارد |
ترمز پارک برقی | ندارد | ندارد | ندارد | ندارد |
چراغ مه شکن جلو | دارد | دارد | دارد | دارد |
چراغ مه شکن عقب | دارد | دارد | دارد | دارد |
نوع فرمان | هیدرولیکی | هیدرولیکی | هیدرولیکی | هیدرولیکی |
تعداد ایربگ | ۲ | ۲ | ۲ | ۲ |
سیستم تهویه | دستی | اتومات | اتومات | اتومات |
رقبای پژو پارس LX TU5 ( خرید و فروش پژو پارس LX TU5 )
در بازار امروز کشور ما رنو تندر ۹۰، دنا تیپ ۲، برلیانس H330 دندهای، سایپا آریو جز خودروهایی هستند که به عنوان رقیب پژو پارس LX شناخته میشوند. در این میان اگر کیفیت ساخت و مونتاژ جز اولویت اول شما در خرید خودرو محسوب میشود و علاقه چندانی به آپشنهای متنوع ندارید، بهتر به سراغ تندر ۹۰ بروید، اما در این رنج قیمتی اگر میخواهید یک سدان خانوادگی با طراحی نسبتا بروز، امکانات متنوع و بازار خرید و فروش پررونق خریداری کنید، دنا تیپ ۲ بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.
مشخصات پرشیا اتومات
در سال ۱۳۸۹، ایران خودرو پژو پارس را با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تولید و به بازار عرضه کرد. این خودرو که جزو نخستین خودروهای دنده اتومات تولید داخل است، به جز جعبهدنده از نظر مشخصات فنی موتور تفاوت چندانی با مدل LX ندارد.
شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۴. ۲ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن در حدود ۸. ۲ لیتر است. به ازای اضافه کردن گیربکس اتوماتیک، EBD از سیستم ترمز این خودرو کم شده و دیگر خبری از تاشو خودکار در آینه های جانبی نیست.
مشخصات فنی پژو پارس LX با موتور tu5
پژو پارس ال ایکس در بخش فنی به موتور TU5 مجهز شده است که درواقع به پژو ۲۰۶ تیپ ۵ تعلق دارد. این موتور ۱٫ ۶ لیتری ۴ سیلندر دارای حداکثر توان ۱۰۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتنمتر گشتاور است که باعث میشود این سدان ۱۱۸۵ کیلوگرمی طی زمانی در حدود ۱۳٫ ۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد.
پژو پارس LX برای انتقال نیروی تولید شده توسط پیشرانه از یک گیربکس ۵ سرعته دستی (BE3) استفاده میکند. همچنین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۷٫ ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت از دیگر مشخصات پژو پارس LX محسوب میشود.
مشخصات فنی پژو پارس elx ( خرید و فروش پژو پارس elx )
در مقایسه انواع پژو پارس، پرقدرتترین، پرشتابترین و کم مصرفترین مدل، پارس ELX است. تولید پارس ELX که به موتور زانتیایی معروف است، از سال ۸۴ آغاز شد و تا سال ۹۲ ادامه داشت.
پیشرانه پژو پارس ELX که با کد XU7J4P/L4 شناخته میشود، میتواند ۱۱۰ اسببخار قدرت در ۵۵۰۰ دور در دقيقه و ۱۵۵ نيوتنمتر گشتاور در ۴۲۵۰ دور در دقيقه تولید و این نیرو را توسط گیربکس ۵ دنده دستی(BE3) به چرخهای جلو روانه کند. همچنین شتاب صفر تا ۱۰۰ و مصرف سوخت ترکیبی این خودرو به ترتیب برابر با ۹ ثانیه و ۶٫ ۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ذکر شدهاست.
https://boogh.ir/price/3182/Peugeot-Pars-ELX-price
بررسی مشخصات فنی پژو پارس دوگانه سوز
پژو پارس دوگانه سوز برای افرادی مناسب است که میخواهند مصرف سوخت برایشان مقرونبهصرفهتر باشد. این خودرو با موتور دارای حجم ۱۷۶۱ سیسی و ۱۰۰ اسب بخار قدرت، هم از بنزین و هم از گاز استفاده میکند.
این خودرو چهار سیلندر هست ولی بهجای ۱۶ سوپاپ، ۸ سوپاپه است. با بنزین بیشینه سرعت آن ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است و با گاز ۱۸۰ کیلومتر در ساعت. پارس دوگانه سوز از نوع دیفرانسیل جلو است و گیربکس آن ۵ سرعته دستی است.
این خودرو در ۱۳. ۸ ثانیه از صفر به ۱۰۰ میرسد. آپشنهای پارس دوگانهسوز https://boogh.ir/price/3179/Peugeot-Pars-Bi-fuel-price هم دقیقا مانند پارس سال است و تقریبا کمآپشن به حساب میآید. سنسور دندهعقب و دکمههای کنترلی روی فرمان از مدل ۹۳ به بعد با تغییر داشبورد به این خودرو اضافه شد.
قیمت پژو پارس در بازار
بیش از دو دهه از ورود پژو پارس https://boogh.ir/category/519 به بازار ایران میگذرد و همچنان یکی از اصلیترین گزینههای خرید خودرو برای مشتریانی است که بودجههای خیلی بالایی ندارند و به دنبال یک سدان جادار میگردند. به همین دلیل است که بازار دست دوم پارس پررونق است و اگر قصد فروش خودرو را داشته باشید، سریع مشتری پیدا میکنید. سمند LX، سورن ELX، دنا و برلیانس H330 رقیبان پژو پارس در بازار ایران به شمار میآیند.
شما میتوانید در سایت بوق جدید ترین آگهی های خرید و فروش خودرو را مشاهده بفرمایید boogh.ir
به نکات زیر توجه کنید